سامانه های جوی تاثیر گذر بر استان اردبیل

استان اردبیل در طول سال تحت تاثیر چند سامانه مهم جوی می باشد:

1. مدیترانه ای (مرطوب) 

2. اقیانوسی (سرد و مرطوب) 

3. سیبری(سرد و خشک) 

4. حاره ای (گرم و خشک)


  1. مدیترانه ای (مرطوب) :

این سامانه جوی که حاوی رطوبت کافی بوده پس از طی کردن مناطقی از کشور ترکیه وارد ایران شده و پس از پشت سرگذاشتن استان های آذربایجان غربی و شرقی از طرف غرب وارد استان اردبیل شده و معمولا با بارندگی های قابل ملاحظه بویژه در فصل بهار و پاییز همراه است.


  1. اقیانوسی (سرد و مرطوب) :

این توده هوا که در فصول سرد سال از طرف شمال غرب استان اردبیل را تحت تاثیر قرار می دهد ماهیتی سرد و رطوبی داشته و منشا آن شمال اقیانوس اطلس می باشد. این توده هوا قسمت اعظم رطوبت خود را در اروپا و روسیه از دست می دهد ولی با این حال بدلیل قوی بودن سامانه فوق ،  در فصل زمستان موجب ریزش برف در استان اردبیل می شود.


  1. سیبری(سرد و خشک) :

این هوای سرد که ماهیت خشک داشته و با نام پرفشار سیبری هم مشهور است از اوایل فصل پاییز از سمت شمال و شمال شرق به ایران نفوذ کرده و پس از عبور از دریای خزر و جذب رطوبت از این دریا ، از سمت شرق وارد استان اردبیل می شود. این توده هوا قسمت اعظم رطوبت خود را در دامنه های شرقی تالش از دست می دهد. از اثرات مهم آن ریزش هوای سرد به منطقه ، تشکیل ابرهای پوششی و مه  و غالبا موجب تشدید بارش باران و برف در سطح استـان می شود.


  1. حاره ای (گرم و خشک) :

با آغاز دوره گرم سال توده هوای حاره ای از طرف جنوب و جنوب شرقی به مرکز ایران نفوذ کرده و ضمن تقویت با هوای گرم و خشک فصلی دشت کویر و لوت ، عرض های بالاتر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و بدنبال آن گاهی موج گرما در ماه های گرم سال استان اردبیــــل فرا می گیرد.